19 September 2012

Teknik Menjawab BM1


BM 1 : Bilangan Morfem dalam Perkataan
Ramai juga yang masih keliru tentang bilangan morfem yang terkandung dalam sesuatu perkataan. Baiklah, saya cuba menghuraikannya. Secara ringkas, morfem terbahagi 2 iaitu morfem bebas (MB) dan morfem terikat (MT).

MT ialah imbuhan (awalan, akhiran dan sisipan ) dan MB ialah kata akar (kata yang tertinggal setelah kita keluarkan semua imbuhan. Biasanya pelajar cenderung terlupa bahawa sisipan (em, el, er dan in) juga dikategorikan sebagai imbuhan.Untuk lebih jelas perhatikan contoh berikut :


Perkataan "menjelajahi" mengandungi 4 morfem iaitu 3 MT dan 1 MB.
3 MT dalam perkataan tersebut ialah :
1. men- (awalan)
2. -i (akhiran)
3. -el- (sisipan)


1 MB dalam perkataan tersebut ialah :
1. jajah (perkataan yang tertinggal setelah kita mengeluarkan semua bentuk imbuhannya (awalan, akhiran dan sisipan).


Bagaimana pula caranya untuk mengetahui sama ada sesuatu perkataan tertentu mengandungi sisipan (em, el, er atau in) atau tidak?


Memandangkan sisipan merupakan salah satu bentuk imbuhan, maka kita dengan mudah dapat menentukan sesuatu kata mengandungi sisipan atau tidak dengan cara mengeluarkan sisipan (salah satu bentuk imbuhan) daripada kata tersebut. Saya tunjukkan satu contoh seperti di bawah :


Perkataan "gemuruh" mengandungi sisipan kerana sekiranya sisipannya (-em-) dikeluarkan, maka kita akan dapat kata akarnya iaitu "guruh".


Perkataan "gembira" tidak mengandungi sisipan kerana sekiranya sisipan "em" dibuang, maka yang tinggal ialah kata "gmbira". Tentunya tidak ada kata akar "gmbira" dalam bahasa Melayu.

Tiada ulasan:

BLOG BAHASA MELAYU SMKUH